[-]
اگر نمی دانید چگونه مطلب قرار دهید روی این متن کلیک کنید
امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[-]
کلمات کلیدی
چابک روسي قاتل ميگ ۳۵، اين جنگنده‌ي
1
جنگنده‌ي ميگ ۳۵، اين قاتل چابک روسي!
جنگنده چندمنظوره نسل ۴++ ميگ-۳۵ جديدترين عضو از خانواده جنگنده‌هاي روسي ميگ-۲۹ است. اين جنگنده مدرن ساخت کمپاني هوافضا و دفاعي ميکويان روسيه است.
[b][b][b][b][b][b]
[عکس: 1347933_218.jpg]


ميگ-۳۵ گرچه نام‌گذاري متفاوتي از خانواده ميگ-۲۹ دارد، ولي در اصل يک بروزرساني و بهسازي روي آخرين نمونه‌هاي ميگ-۲۹ شامل مدل‌هاي M/M2 و K/KUB است. نام‌گذاري متفاوت اين جنگنده به منظور بازاريابي بهتر براي آن صورت گرفته است. اين هواپيما اولين پروازش را در سال ۲۰۰۸ انجام داد و قرار است در سال ۲۰۱۸ وارد خدمت اوليه در نيروي هوايي روسيه شود. در حال حاضر علاوه بر نيروي هوايي روسيه، نيروي هوايي مصر نيز چندين فروند از اين هواپيما را سفارش داده است.

[عکس: 1347934_830.jpg]



در اين نوشتار قصد داريم شما را با شماري از سيستم‌هاي اويونيکي پيشرفته اين جنگنده آشنا کنيم. البته در اين نوشتار از بيان اعداد دقيق مربوط به برد خودداري شده است؛ چراکه اين اعداد محرمانه بوده و تنها سازندگان و دارندگان از آن مطلع هستند. با اين حال به منظور خالي نبودن عريضه، اعداد تقريبي اعلام شده از سوي برخي منابع نظامي در نوشتار درج شده‌اند. البته عدد مربوط به بخش معرفي رادار معتبر بوده و توسط سازندگان روسي رادار عنوان شده است.

[عکس: 1347935_991.jpg]

در ابتدا شما را با معناي واژه «اويونيک» (Avionic) آشنا مي‌کنيم. اين واژه حاصل کوتاه‌سازي و ترکيب عبارت “Aviation Electronic” به معني الکترونيک هوايي است. پس لفظ اويونيک به سيستم‌هاي الکترونيکي هوايي که روي هواگردهاي گوناگون اعم از هليکوپتر و هواپيما نصب مي‌شوند، اشاره مي‌کند.


[عکس: 1347936_626.jpg]



شايع‌ترين سيستم اويونيکي که در تمامي جنگنده‌هاي نسل ۴ و ۴ به بالاي روسي حضور دارد، سيستم IRST (کوتاه شده InfraRed Search and Track) يا همان سيستم جستجو و رديابي فروسرخ است. وظيفه اين سيستم کشف و رهگيري هواگردها با بهره‌گيري از تابش و بازتاب‌هاي فروسرخ بدنه آن‌هاست. رهگيري با اين سنسور به صورت غيرفعال صورت مي‌گيرد، به اين معني که IRST هيچ پرتويي از خود به سمت هدف گسيل نمي‌دهد، بلکه تنها پرتوهاي گسيل داده شده از سوي آن‌ها را پيدا مي‌کند.


سيستم IRST ميگ-۳۵ در کنار سيستم دوربين تلويزوني و يک فاصله‌ياب ليزري، هر سه در سيستم يکپارچه OLS-UEM گنجانده شده‌اند که به صورت يک توپک در جلوي کابين ديده مي‌شود. سنسور IRST هواپيماهايي که پشتشان به سمت آن باشد را در فاصله دورتري کشف مي‌کند، زيرا منبع اصلي گرماي هواگردهايي با روش پروازي کروز (همچون جنگنده)، موتور آن‌هاست. گفته مي‌شود بيشينه برد کشف IRST و برد فاصله‌ياب ليزري ميگ-۳۵ به ترتيب ۵۵ کيلومتر و ۲۰ کيلومتر است.



[عکس: 1347937_450.jpg]




SOAR نيز نام يکي ديگر از سيستم‌هاي اويونيکي ميگ-۳۵ است که از دو سنسور، يکي زير موتور سمت راست و ديگري بالاي بدنه، پشت اتاقک خلبان، تشکيل شده است. اين سيستم جز سيستم‌هاي MAW (کوتاه شده Missile Approach Warning و به معني هشدار نزديک شدن موشک) است. وظيفه سيستم SOAR کشف موشک‌هاي مهاجمي است که به سمت جنگنده مي‌آيند. SOAR به محض کشف موشک مهاجم، وجود موشک و سوي نزديک شدن آن را به خلبان اطلاع مي‌دهد تا وي با انجام مانورهاي گريز و انجام پادکارهاي لازم، اقدام به فرار از دست موشک کند. روش کشف اين سنسور به روش غيرفعال است.


[عکس: 1347938_794.jpg]



در نوک هر يک از بال‌هاي ميگ-۳۵، يک سنسور از سيستم SOLO وجود دارد که وظيفه آن کشف پرتوي‌هاي ليزري تابيده شده توسط ديگر هواپيماهاي روي ميگ-۳۵ است. روش کشف اين سنسور به روش غيرفعال است.


[عکس: 1347939_961.jpg]


ميگ-۳۵ نيز همچون ديگر جنگنده‌هاي مدرن، داراي سيستم RWR (کوتاه شده Radar Warning Receiver و به معني دريافت کننده هشدار راداري) است که وظيفه آن کشف پرتوهاي راداري دشمن است. اين سيستم نيز روش کشف غيرفعال دارد. هنگامي که دشمن اقدام به قفل راداري روي ميگ-۳۵ کند، اين سيستم به جنگنده اطلاع داده تا خلبان با انجام پادرکاهاي گوناگون همچون رها کردن تله‌هاي راداري، انجام جنگ الکترونيک و اجراي مانورهاي سنگين، اقدام به شکستن قفل راداري دشمن کند. اين سيستم داراي ۳ آنتن گيرنده است که در نوک هر بال و در بخش بالايي دم عمودي سمت چپ قرار دارند. محل حضور اين آنتن‌ها روي بدنه نيز با رنگ خاکستري تيره قابل تشخيص هستند.



[عکس: 1347940_314.jpg]

برشي از ماکت کوچک ميگ-۳۵ در يکي از محل‌هاي حضور آنتن‌هاي جنگ الکترونيک


سيستم جنگ الکترونيک (جنگال) اين هواپيما مدل ELT/568(v)2 و ساخت ايتاليا است. ELT/568(v)2 يک سيستم جنگ الکترونيک کوچک و حالت جامد است که در زمره سيستم‌هاي SPJ (کوتاه شده Self Protection Jammer به معني اخلالگر دفاع شخصي) قرار مي‌گيرد. وظيفه اين سيستم دفاع از ميگ-۳۵ است و با اخلال‌گري روي موشک‌هاي پدافند هوايي و موشک‌هاي هوا به هوا که از هدايت راداري بهره مي‌برند، مانع از قفل آن‌ها روي ميگ-۳۵ شده و يا قفل آن‌ها را مي‌شکند.


ELT/568(v)2 کارايي و اثر بخشي بسيار بالايي دارد، گرچه اين حرف بدان معنا نيست که اين سيستم با تضمين ۱۰۰ درصدي از جنگنده دفاع کند. سيستم ELT/568(v)2 داراي سه آنتن است که دوتاي آن‌ها در دو طرف اتاقک خلبان، در لبه خارجي بخش زائده مانند موسوم به LERX (کوتاه شده Leading-Edge Root Extension) قرار دارند و آنتن سوم نيز در بخش پاييني دم عمودي سمت راست است.



[عکس: 1347941_739.jpg]
رها کردن فلر از ميگ-۲۹٫ ميگ-۳۵ نيز از محلي مشابه و همچون ميگ-۲۹ اين پادرکار فروسرخ را رها مي‌کند.



سيستم‌ فِلِر پراکن نيز بخش بسيار مهمي از سيستم دفاعي جنگنده ميگ-۳۵ محسوب مي‌شود. فلر (Flare به معني گلوله آتشين) که به آن شراره نيز مي‌گويند، الياف آلمينيومي و منيزيومي هستند که به منظور گمراه کردن موشک‌هايي با هدايت آشيانه‌يابي فروسرخ بکار مي‌روند. فلر در اصل يه هدف کاذب است که پس از رها شدن مي‌سوزد. اين تله‌ها داراي گرماي بيشتري نسبت به جنگنده هستند و با فريب دادن موشک، آن را به سمت خود مي‌کشند.


البته آخرين نسل از موشک‌هاي آشيانه‌ياب فروسرخ داراي جستجوگر دو رنگي هستند که علاوه بر امواج فروسرخ، در محدوده طيفي فرابنفش نيز کار مي‌کند و در نتيجه توان بالايي در تشخيص هدف کاذب از هدف اصلي دارند.موشک‌هاي گرماياب امروزي نيز از هدايت تصويرسازي فروسرخ بهره مي‌برند که بسيار کاراتر از جستجوگر دو رنگي است و توان تشخيص بسيار بالاتري دارد. با اين حال اين موشک‌ها نيز همچنان در برابر فلر مصونيت کامل ندارند و نمي‌توان با قطعيت گفت که فلر توان گمراه کردن ان‌ها را ندارد، بلکه بايد گفت فلر در برابر اين موشک‌ها شانس بسيار پايين‌تري دارد.


[عکس: 1347942_296.jpg]


OLS-K نيز نام يکي ديگر از سيستم‌هاي اويونيکي ميگ-۳۵ است که سنسور آن زير موتور چپ قرار دارد. وظيفه اين سيستم کشف و تعقيب اهداف سطحي (زميني و دريايي) است. توپک OLS-K داراي دوربين تلويزيوني و فروسرخ در کنار نشانه‌گذار و فاصله‌ياب ليزري است.

با کمک اين سيستم، ميگ-۳۵ مي‌تواند اهداف سطحي را پيدا کرده و پس از يافتن فاصله، آن را با نشانه‌گذار ليزري مشخص کرده و بمب‌ها و موشک‌هاي داراي هدايت نيمه فعال ليزري را با دقت بسيار بالايي به سمت اهداف هدايت کند. بيشينه برد کشف اين سيستم عليه يک هدف زميني در اندازه خودرو برابر با ۲۰ کيلومتر و عليه هدفي همچون يک قايق بزرگ (مانند قايق موشک انداز) در دريا نيز ۴۰ کيلومتر است. بيشينه برد فاصله‌ياب ليزري آن نيز همچون فاصله‌ياب ليزري OLS-UEM برابر با ۲۰ کيلومتر است.


[عکس: 1347943_122.jpg]
رادار Zhuk-A/AE



و اما گل سرسبد و اصلي‌ترين سيستم اويونيک هر جنگنده‌اي رادار آن است. ميگ-۳۵ داراي يک رادار پويش الکترونيکي يا آرايه فازي فعال (AESA کوتاه شده Active Electronically Scanned Array) از خانواده ژوک (Zhuk) در دماغه خود است. رادارهاي خانواده ژوک در زمان اتحاد جماهير شوروي براي جنگنده‌هاي ميگ-۲۹ طراحي شدند. نمونه بکار رفته براي ميگ-۳۵ نيز حاصل بهسازي و بروزرساني رادارهاي همين خانواده است و با نام Zhuk-A/AE شناخته مي‌شود. Zhuk-A/AE راداري باند X است و اولين رادار آرايه فازي فعال هوابرد ساخت روسيه. آنتن اين رادار ۶۸٫۸ سانتي‌متر قطر داشته و داراي ۱۰۱۶ ماژول فرستنده/گيرنده است که هريک حکم يک رادار بسيار کوچک را دارد. برد کشف اين رادار عليه يک جنگنده بين ۱۳۰ تا ۱۸۰ کيلومتر است.



[عکس: 1347944_676.jpg]
رادار Zhuk-AMEh




البته روسيه در آخرين ماه سال ۲۰۱۶ ميلادي، نمونه بهسازي شده اين رادار موسوم به Zhuk-AMEh را رونمايي کرد که به گفته سازندگان، برد کشفش عليه يک جنگنده به ۲۶۰ کيلومتر مي‌رسد. رادار جديد توان تعقيب همزمان بيش از ۳۰ هدف را داشته و مي‌تواند همزمان با ۶ هدف هوايي و ۴ هدف زميني درگير شود
[/b][/b][/b][/b][/b][/b]
[عکس: sigpic369624_1.gif]

پیام‌های این موضوع
جنگنده‌ي ميگ ۳۵، اين قاتل چابک روسي! - توسط حسنعلی ابراه - 08-08-2017، 10:35 PM
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
جستجو
جستجوی گوگل